Search this blog

Wednesday, February 17, 2010

ASAM PEDAS IKAN TONGKOL/AYE

Balik dari kampung tetiba je aku rasa cam nak makan ikan tongkol...tak kira lah masak singgang ke...lemak ke (sedapnya nasik berlauk)....ish..ish..ish....diet wehh....xpe asam pedas ni bkn masak lemak tauuu....nasi kena 1/4 daripada biasa....aku nak kena slim sikit sebelum gi kenduri kwn baik aku kat johor nih...Rxlite pastinya..hehehhehee....

Punya la dok fikir-fikir nak masak apa esok...yg simple je...leh semua dlm satu (ada ikan+sayur)...maklumlah...wanita berkerjaya gini lahh...pastu hubby lak yang dok galak aku masak everyday...nasib baik opis dekat....hehehhee....

Tq to k hanieliza...aku memang pencinta resepi-resepi masakan dia....memang sedap.... so esok aku nak try wat asam pedas ikan tongkol ni...hehehehe....

LAYANNNNNZZZ





ASAM PEDAS IKAN TONGKOL

BAHAN-BAHAN:-

500 gm ikan aye [potong kecil dan bersihkan]
10 biji bendir
1 biji buah tomato [belah 4]
1/2 cawan jus asam jawa
1 tangkai bunga kantan [belah 2]
4 s/b minyak masak
garam


BAHAN MESIN

10 tangkai cili kering
1 labu bawang besar
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 s/k kunyit serbuk
3 cawan air

Cara

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga naik minyak dan wangi.
2. Masukkan air asam jawa dan air. Renehkan sehingga mendideh.
3. Masukkan ikan & garam dan biarkan sehingga mendideh lagi.
4. Masukkan buah tomato, bunga kantan dan bendir.
5. Perlahankan api dan biarkan sehingga naik minyak dan sayur lembut.
6. Angkat dan hidangkan bersama nasi putih.

2 comments:

achik ezam said...

sedapnya ikan tongkol....

tapi family tak makan ikan nieh...


hrmmmm...

wani said...

napa x mkn?selalunya ada org gantikan ikan tongkol tu dgn ikan tenggiri...kalau sebelah pantai timur,ikan ni mmg jadi kesukaan utk wat nasi berlauk..hehehe

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin