Search this blog

Thursday, September 24, 2009

RESEPI : NASI AYAM BEST


Salammm.... keinginan nak meng "update" blog memang menbuak-buak...tapi aku rasa letih sangat-sangat...semalam baru sampai KL..bertolak dari KB kul 3 petang sebab pagi2 lagi jalan dah jam...huhuhuuu....kebetulan makcik & sepupu-sepupuku dari Tanah Merah datang ke rumah..siap bawak kaki & tulang lembu tu nak wat sup... macam kenduri kendara la pulak..memang meriah....tu yang buat aku berat hati nak bertolak balik ke KL awal-awal tu...hehehehehehe....nasib baik Hubby sporting...love u so much ,B..hehehhe....



Hari ni aku tak tahu nak masak apa...esok baru start kerja..last-last aku masak nasi ayam...aku tengok resepi kak Hanieliza... pastu "adjust2" sikit ngan citarasa aku... selalunya aku ikut resepi mak...tapi caranya pun lebih kurang je ngan k Hanieliza ni cuma aku goreng ayamnya...malas lak nak membakarrr...hahahhaha....so ni dia resepi nya...TQ k hanieliza!






NASI AYAM


 
Bahan

 
  • 1 ekor ayam [potong 2]  
  • 4 tin susu beras AAA  ( me guna beras biasa je)
  • 5 ulas bawang putih[ketuk]  
  • 2 inci halia[ketuk]
  • 1 inci kulit kayu manis  
  • 2 kuntum bunga lawang  
  • 5 kuntum bunga cengkih  
  • 2 biji buah pelaga  
  • 1 s/b kicap cair  
  • 2 helai daun pandan[disimpulkan]

 

 

Sayuran
  • Daun salad
  • timun
  • tomato
  • daun sup & daun bawang[racik]  
  • bawang goreng  
  • garam secukupnya

  
Sos Cili
  • 10 biji cili merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 s/b cuka atau jus limau nipis  
  • gula & garam secukupnya

 
Cara membuat

 
  1. Rebuskan ayam dalam periuk besar supaya tenggelam dengan halia, b/putih, k/k/manis, b/lawang, b/cengkih dan b/pelaga.
  2. Bila sudah mendideh angkat dan toskan ayam.
  3. Lumurkan kicap cair pada ayam dan bakar dalam oven pada suhu 180'C selama 20 minit. [Boleh juga gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga masak]
  4. Ambil 5 tin susu air rebusan ayam dan masukkan dalam rice-cooker. Masukkan beras dan daun pandan. Masakkan beras saperti masak nasi biasa.
  5. Air rebusan yg lebih tadi masukkan garam & carrot dan biarkan mendideh. Sekiranya nampak sikit bolehlah tambahkan air supaya dapat seimbangkan dengan hidangan nasi.
  6. Sediakan bahan cilli sos dan kisar. Rasakan masin & masam dan manisnya.
  7. Sayur dipotong kecil.
  8.  Ayam dipotong kecil.
  9. Hidangkan dalam pinggan bersama nasi dan sup yg telah dimasukkan daun sup & bawang serta bawang goreng


SELAMAT MENCUBA~!



1 comment:

Ken Wooi said...

nasi ayam is my past time favourite food =)

kenwooi.com

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin