Search this blog

Tuesday, September 08, 2009

SECEBIS DOA

Salam... Just wanna share doa yang aku jumpa dalam e-mail baru-baru ni...

DOA UNTUK IBU BAPA




Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,

Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka padaku
dan Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku,
peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,

Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,

Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka, sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.




Amin Ya Rabbul Alamin..


Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua kita. Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita. Kerana kita menghisap darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.

Istighfarlah, Istighfarlah. ..

Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya. Atau
kata-katanya sering mengguris hatinya, atau yang jarang memperdulikan dan mendoakannya. Percayalah bahawa anak yang derhaka siksanya didahulukan didunia ini.







Ayah... Ibu ampunkanlah dosa-dosa anakmu...

Monday, September 07, 2009

RUMAH ZUBIR (BH) KENA SIMBAH CAT

aDUHNYAIIII...baru tonton buletin utama di tv3 tadi....terkejut juga tengok rumah zubir (wartawan Berita Harian) disimbah cat merah dan juga ditinggalkan bangkai ayam....sian zubir...menurut polis,selalunya kejadian seperti ini adalah ugutan bunuh atau pun Along...tapi zubir menafikan yang dia ada berhutang dengan Along dan berkemungkinan disebabkan gosip-gosip yang ditulisnya...Teruk juga rumah & kereta waja miliknya di kerjakan manusia yang tak berhati perut tu.. Ish..ish..ishh.... kalau ye pun sakit hati,jumpa je lah..face to face... for me...ianya MEMANG MENAKUTKAN...huhuhuh...apa-apa pun..buat zubir..bawalah bersabar..mungkin dugaan di bulan puasa.

p/s: baru je sembang pasal gosip ngan seorang blogger gosip artis semalam kat Sunway...ekekkeekke.....tp dia bukan BUDIEY k..peace no war!!!

PREVENTION IS BETTER THAN CURE

TIPS PENCEGAHAN ~ Influenza A (H1N1)


1. Kerap membasuh tangan terutama selepas berada dalam kawasan awam


2. Elakkan menggosok hidung, muka atau mulut


3. Berkumur dengan air garam yang suam (Gunakan listerine sekiranya anda tidak selesa menggunakan garam)


4. Cuci lubang hidung dengan air garam sekali sehari


5. Tingkatkan imuniti badan dengan mengambil vitamin tambahan seperti Vitamin C dalam diet seharian (ambil sayur atau buah-buahan).Kita juga boleh mengambil tablet Vitamin C sebagai ganti


6. Minum air suam sebanyak mungkin


7. Elakkan bersentuhan dengan orang yang mungkin terkena jangkitan


8. Kurangkan berada di tempat awam


9. Amalkan kehidupan yang sihat . Pastikan tidur yang cukup, makan makanan yang seimbang dan mengekalkan tahap kecergasan badan

THE BLACKBERRY CURVE 8520

XPAX INTRODUCES THE BLACKBERRY CURVE 8520:
THE ULTIMATE SMARTPHONE FOR YOUTHS







-Xpax announces pre-registration for the first BlackBerry smartphone with
an innovative touch-sensitive trackpad and dedicated media keys-


Xpax, Celcom (Malaysia) Berhad’s main prepaid brand for youths, today announced great news! With the introduction of the latest BlackBerry smartphone, the new BlackBerry® Curve™ 8520, staying in touch with friends anytime, anywhere through social networking is made so easy, and gives youths the ability to enjoy the ultimate communications experience. To be the first to grab the BlackBerry Curve 8520 smartphone, customers can now pre-register by filling out their details on http://www.xpax.com.my/ before September 25.


An acknowledgement email will be sent to customers upon completing the online pre-registration, making them the first customers notified on the availability of the BlackBerry Curve 8520 smartphone, along with pricing and packages. Early birds who pre-register and purchase their smartphone will enjoy extra savings and receive free BlackBerry accessories.




Dato’ Sri Shazalli Ramly, Chief Executive Officer of Celcom (Malaysia) Berhad said, “In the last few years Xpax has gained tremendously in the youth segment. We see this offering as strategic to win the youth market, by connecting into the social networking and instant messaging culture desired by youths today. By exercising behavioural segmentation to learn more about our customers, paired with Celcom’s reliable high-speed network, we believe that expanding the BlackBerry experience to youths will prove to be beneficial in fulfilling their desire for instant mobile connectivity.”




The features of the BlackBerry Curve 8520 smartphone will allow customers to keep everyone "in the loop" from anywhere and at anytime. With popular instant messaging applications such as Windows Live Messenger, Google Talk, Yahoo! Messenger, and ICQ readily available, customers can chat while on-the-go, helping them stay in touch for both work and play,” he added.




Celcom offers customers in Malaysia a range of BlackBerry smartphones including the BlackBerry® Curve™ 8310, BlackBerry® Curve™ 8900, BlackBerry® Bold™ and BlackBerry® Storm™, and now, the new BlackBerry Curve 8520, which are coupled with the best data network in town. Celcom is determined to bring the best BlackBerry smartphone experience to its customers.

The BlackBerry Curve 8520 smartphone includes the following features and functions:


• Full-QWERTY keyboard and touch-sensitive trackpad for reliable, responsive typing and navigation
 • 256MB Flash memory and a 512Mhz next generation processor for enhanced performance
• Premium phone features including voice activated dialing and Bluetooth (2.0) support for hands-free use with headsets, car kits, stereo headsets and other Bluetooth peripherals
• 2 MP digital camera with zoom and video recording
• Advanced media player for music, pictures and videos, with dedicated media keys and a 3.5 mm stereo headset jack, plus BlackBerry® Media Sync, which makes it easy to quickly sync music from iTunes® or Windows Media® Player with the smartphone*
• BlackBerry® Internet Service support for access to up to 10 supported email accounts, including most popular ISP email accounts such as Yahoo!®, Windows Live™ Hotmail®, AOL® and Gmail™; and BlackBerry® Enterprise Server support, which provides advanced security and IT administration features for corporate deployments
• Expandable memory via hot swappable microSD/SDHC memory card slot, supporting up to 16 GB cards today and expected to support next generation 32GB cards when available; a 2GB card is included
• Built-in Wi-Fi (802.11 b/g)
• Quad-band world phone: EGDE/GPRS/GSM (850/900/1800/1900 MHz)
• 1150 mAhr removable/ rechargeable battery


To learn more about the BlackBerry Curve 8520 smartphone, visit www.blackberry.com/curve8520


* Certain music files may not be supported, including files that contain digital rights management technologies.



p/s: teringin gak nak pakai handphone ni...hmmm..bila la ekkk..... ekekekeke....*daydreaming*   
layan kan aje... ;-)

Friday, September 04, 2009

KAD HARI RAYA ATAU E-CARD?

Salam...kembali bersua di arena blog..hahahaha....happy la hari ni sebab dah hari Jumaat...diam tak diam..dah masuk 14 hari umat Islam berpuasa...2 minggu lagi raya...semua tengah sibuk wat persiapan especially ibu bapa la.. ye lah..sapa yang paling gembira bila raya...kanak-kanak la...alaa..bukan kanak-kanak je la...orang-orang dewasa pun tumpang sekaki.hhehehee



Hujan sekarang ni kat luar ofis...teringat zaman dulu-dulu....bulan puasa mesti dapat banyak kad raya.masa tu kad elektronik ni takde lagi...pastu kad-kad digantung di pokok bunga dalam rumah atau pun gantung/tepek kat dinding.Best gila raya zaman dulu-dulu..masa aku kecik..ala alam tadika gitu..aku tinggal ngan atuk & makcik-makcik aku yang masa tu remaja/anak dara lagi... Dapat la tengok keseronokan diaorang menghias rumah & buat kuih/biskut raya... Hari Raya Pertama je dah penuh ngan teruna-teruna kampung yang datang beraya sambil mengorat makcik-makcik aku..hahahhaa.....masa tu umah atuk aku je yang ada ramai anak dara...Ohhh....kenangan... Hiba jap... Segalanya aku hargai...



Tapi...di zaman yang canggih ni..segalanya dah berubah...orang lebih suka hantar e-kad sebab mudah,cepat & free...heheheh...tak terkecuali aku la tuh...hakhakhak....Cuma untuk parent aku still hantar yang biasa..sebab derang ni lebih mementingkan 'sentimental value' tu...ye la...derang mana ada nak surfing-surfing internet ni..kasi kat anak-anak je...hehehehhee



So sapa-sapa yang nak hantar e-kad, leh la klik kat sini...aku tengok banyak type gak...aku ni pun tengah dok ngantor e-card ni kat kawan-kawan....hehehehehe...
Oklah..nak rehatkan mata jap.sejuk-sejuk ni best gak "ketiduran"..hahahhahaa.....adios..

Sumber : http://www.123greetings.com/events/hari_raya/


Thursday, September 03, 2009

BUFFET RAMADHAN 2009 (1430H)

Salammm.....hehhehehe...sekarang ni aku tengah survey2 tempat yang sediakan buffet ramadhan.Teringin gak nak gi berbuka kat luar sekali sekala..Nak ajak hubby lahhh.... hehehehe....bila lagi sementara tak sibuk ni la.. ni antara tempat yang aku rasa boleh survey...check it out..


  • Bangsar Seafood Garden Restaurant
Bangsar Baru, Kuala Lumpur
22 August 09 - 19 September 09


RM 498 - RM 898 (10 pax)

Free 1 kg of Bangsar Seafood Garden's Signature Crabs
Refresh yourselves after a long day of fasting with the menu selections that will suit your distinctive tastes and budgets:
RM 498: Appetizer, Shark's Fin Soup, Chicken with Ginger, Spicy Fried Fish, Lychee Prawns, Signature Beancurd, 'Kampung' fried rice, Custard Buns, Dessert
RM 598: Appetizer, Sharks Fin Soup, Chicken with Plum Sauce, Pomfret with Bean Sauce, Prawns with Sweet Corn Sauce, Steamed "Sang Gan", Tom Yam Noodles, Banana with "Gula Melaka", Dessert
RM 698: Appetizer, Double boiled soup, Roast chicken, Red snapper, Otak Otak Fried Prawns, Braised Sea Cucumber, Oyster Fried Rice, Chinese Pastries, Dessert
RM 898: Homemade appetizers, Sharks Fin Soup with Pumpkin, Boneless Duck, Curried Garoupa, Braised Seafood, Mango Prawns, Garlic Fried Rice, Banana & 'Gula Melaka', Dessert






  • Hotel Equatorial
Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur
19 August 09 - 21 September 09



Nipah Coffee House
RM 95++ per adult, RM 48++ per child



Break fast with your family, friends and business associates with traditional Malay delicacies served throughout the month of Ramadan. Luscious dishes such as kambing panggang, gulai daging kawah, satay, otak-otak, nasi briyani gum, lemang, serunding, Malay kuih and the chocolate fountain with condiments amongst others will be available to tickle your taste buds.




  • Hotel Istana Kuala Lumpur
Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur
19 August 09 - 21 September 09



Taman Sari Restaurant
1st week: RM 90++ per adult, half price for children
2nd and 3rd week: RM 99++ per adult, half price for children
4th week: RM 90++ per adult, Half price for children






  • Cruise Tasik Putrajaya
Presint 1, Putrajaya
24 August 09 - 18 September 09
RM 65++ per adult, RM 33++ per child
10+1: 1 complimentary set per 10 pax
Advance booking promotion: RM 198 per pax for Cruise Buffet 1, RM 128 per pax for Cruise Buffet 2 (min 30 pax, 3 days advance booking)



This Ramadan, head over to Cruise Tasik Putrajaya for a colourful mix of traditional Ramadan delights with a buffet spread featuring tasty Malay favourites such as Ayam Panggang, Ketam Bercili, Sambal Jawa and Kerabu Daun Selom. Delights such as Kambing Bakar, ABC and condiments will be served fresh on the lakeside via live action stalls.


*(yang ni mcm best kannnn)(No.1 in my list..ekekeke....)





  • Boulevard Hotel
Mid Valley City, Kuala Lumpur



22 August 09 - 19 September 09

Wild Rice Restaurant

RM 75++ per adult, RM 35++ per child



Nothing brings Malaysians together better than our common love for eating, and in this fasting month, a Touch of Muhibbah will be the theme with kampung-style dishes, along with Western, Indian and Chinese cuisines. A Sahur set of Nasi Goreng Kampung, Yong Chow Fried Rice, along with soups, fresh fruits and Malay kuih is also available


*hmmm...dekat ngan umah....harga pun OK...pikir jgn x pikir...hahhahaa

  • Cititel Mid Valley
Mid Valley City, Kuala Lumpur
22 August 09 - 19 September 09
RM 65++ per adult, RM 32.50++ per child



An extravagant spread of over 60 dishes guaranteed to satisfy your hunger will be ready for you to devour. For starters there's Ulam Ulam, Kerabu Jantung Pisang and Thai favourites such as Young Papaya Salad. Local and Western soups are also featured while the main picks include Ayam Perchik Negeri Sembilan and Ketam Masak Lemak Nenas among others. There are also action stalls to complement your dinner.




*makaihhh..ayam percik Negeri Sembilan..ni yang den tak tahan niiii.....uwaaa.....nk pilih yang mana satu ni??!!!





Setakat ni yang menarik tu je lah....nanti nak fikir-fikir...pastu bagi keputusan kat hubby....apa yang PENTING... dia bayorr...hahhahaaha....... sabar je la ye ..dapat isteri macam ni...ekekeke...OK apa...bukan selaluuu....
Oklahh....Sapa-sapa yang nak survey2 gak tu...klik je la link ni.



till then..byee....





Ketika Cinta Bertasbih~

Salammm.... hari ni aku masih free lagi...next week aku akan start berlari-larian di court...dah lama aku tak letak lirik pilihan aku kat blog ni.Sekarang ni aku suka dengar lagu "Ketika Cinta Bertasbih" nyanyian Melly Goeslow ft Amee..nanti akan ada sinetron yang diadaptasikan dari novel Ketika Cinta Bertasbih yang ditulis oleh Habiburrahman El Shirazy, yang juga penulis bagi novel Ayat-ayat Cinta. Teringin juga nak baca novel KCB ni... yang aku tahu sekarang ni dah keluar KCB II..huhuhuhu.....dah lama tak baca novel.Bila tengok ulasan buku ni kat internet,teringin nak gi  beli. So sekarang ni dalam checklist buku yang aku nak beli ada 2...Satu Novel KCB ni & Novel Atas Sejadah Cinta...penulis yang sama juga aku rasa.Puitis gila ayat-ayat dia....memang aku kagumm!!



Ketika Cinta Bertasbih





Bertuturlah cinta mengucap satu nama

Seindah goresan sabda-Mu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih mengutus hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku pada-Mu




Bisikkan doaku dalam butiran tasbih
Ku panjatkan pintaku pada mu Maha Cinta
Sudah diubun-ubun cinta mengusik rasa
Tak bisa ku paksa walau hatiku menjerit




Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta


Cinta…


Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta
Ketika cinta bertasbih



Wednesday, September 02, 2009

DIET SEIMBANG

Salammm...hari ni hari kedua aku di ofis baru..hari ni juga aku telah diberikan tugas / portfolio yang aku kena handle.. Tapi memandangkan fail-fail belum sampai lagi di tangan...aku surf internet je lah dulu.. dok google pasal diet..huhuhuhu....sebelum kawen..memang dah "plum".. lps kawen..aku rasa macam berat badan maintain je.. agaknya bila dah lama berehat di rumah ni... baju pun makin kecik...hahhahhaha...(salahkan baju plakkk).Paling ketara bila aku pakai baju kurung ( yang suatu ketika dulu agak longgar) ke ofis hari ni..agak-agak muat je kat badan aku....BIAR BENARRRR.....Oh No...Oh My God(bak kata Mysarah si kenit tu)...huahuahuahauahua......stress jap....hahahahahahah....apa-apa pun...aku nak share gak info ni kat blog nih...saja...lepas ni..apa-apa yang aku jumpa kat internet,aku akan masukkan dalam blog nih...perghhh...semangat gaban dah aku nihh... ;-)
Diet seimbang ialah sajian makanan yang mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh dengan kadar yang betul. Tubuh yang tidak menerima nutrien yang mencukupi dan seimbang akan menghadapi masalah penyakit.
Prinsip Asas Diet Seimbang
Tiada satu makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Contohnya, beras membekalkan karbohidrat, manakala ikan kaya dengan protein.
Piramid makanan merupakan panduan yang berjaya membantu kita merancang makanan harian yang seimbang
Tabiat Makanan Yang Sihat
  • Amalkan tabiat makan sajian makanan yang seimbang, seing mempelbagai makanan yang dimakan, dan tidak memilih makan yang digemari sahaja.
  • Makan mengikut waktu bukan kerap makan atau biarkan perut terlalu kosong
  • Displin diri dalam pengambilan makanan dengan aktiviti supaya sihat dan berat badan dapat dikawal
  • Mengamalkan pengambilan makanan yang terjaga kebersihannya
  • Minum air masak secukupnya kerana tiga perempat tubuh badan manusia terdiri daripada air
  • Jangan mudah dipengaruhi iklan untuk memakan makanan yang manis, tinggi kandungan garam , terlalu berlemak dan berminyak

 
So.... bulan puasa ni lah bulan yang sesuai untuk men"diet"kan diri selain beramal ibadat...sama-sama lah kita yeee....

GULAI KAWAH

Salam....apa nk cite ekk..hmmm...semalam tetiba je aku teringin nkak makan gulai kawah.aku tak pernah buat lagi..tapi macam nak try buat...ekekeke....asyik beli je...mana lah tahu kalau kita buat lagi sedap,ye dak?hehehhehe. Kat kelantan memang sedap gulai kawah nya...yummyyy..adehh...bila dok teringat bab2 makan ni..mula la dok rasa nak balik kampung je..kalau lah kelantan tu dalam area selangor, tiap-tiap minggu aku konpem balikkkk...hahahahhaaa...Dulu aku ada godek-godek internet cari resepi nia..dlm mesra.net kalau x silap...dah lama salin tp buat nya idokkk...huhuhuhuhu....ingat weekend ni nak buat lah...so sapa-sapa yang try buat gak,jom try resepi nih... Resepi dari kak Hanieliza.

DAGING GULAI KAWAH

Bahan
500gm daging lembu [potong nipis kecil dan basuh & toskan]
2 s/b kerisik
2 cawan santan pekat
2 s/b gula merah/perang [brown sugar]
2 keping asam keping
minyak
garam



Bahan Mesin

20 tangkai cili kering
1 s/b rempah kari daging
2 s/b rempah mentah gulai cap ROSE
1 s/b rempah masak gulai cap ROSE
7 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 cm lengkuas


Bahan tumis

2 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga



Cara.

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan bahan mesin dan masakkan sampai wangi dan naik minyak.
3. Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan sikit air dan kacau rata lagi.
4. Bila nampak naik minyak masukkan santan, kerisek, garam dan gula merah. Biarkan reneh sampai mendideh. kacau sekali sekala.
6. Bila mendidih masukkan asam keping dan biarkan sampai pekat.
7. Bila dah pekat, boleh hidangkan.




Selamat Mencuba~ ;-)
 
 
 
 
 
 

Tuesday, September 01, 2009

BISKUT RAYA

Salamm....hehehehe....hari ni 1/9/09, aku start keje kat tempat baru.Dekat je ngan umah...drive 5 minit je....Alhamdulillah..rezeki aku di bulan Ramadhan...setelah 2-3 tempat juga aku gi interview. Sebenarnya aku kebosanan sikit..maklumla 1st day kan...xde keje lagi...lps ni ...masa yg akan cemburu kat aku..hakhakhak...pastinya rutin harian aku yg lama dulu akan bermula...berlari-larian kat Court...ekekekekke...


Sementara belum diberikan kerja ni..baik aku update blog.. sambil sambil dok pikir biskut raya apa yang aku nak buat weekend nanti..(semangat nih)....hmmm....chocolate chips pun best gak...yg ada nestum pun best gak...tp aku taknak wat banyak la...cukup-cukup makan di umah & wat raya kat kampung nanti..hehehehe....tgh mencari resepi yang senang nih...bila dah buat nanti aku upload kat sini....kalau menjadi..hahahahahaah..

Oklah...time to go home.... tak sabar nih... dah kul 4.15..15 minit lagi aku chowwww....malas lagi nak fikir tentang esok...apa yang penting aku rasa aku dah mula sukakan tempat kerja baru ni...Insya Allah...biar lah lama sikit bertahan... hehehehe...

C.U.WHEN I C U....EKEKEKEKEKE....

Saturday, August 29, 2009

Petua Kulit Lembut & Licin

Sekadar berkongsi Petua atau Perghhhtua bak kata ABBY dlm sembang sinar (SinarFM) yang aku dapat dlm email..ekekekkee...Apa yg penting..LAYANNNNN...

Jom Try...

 
Ambil sedikit susu tepung bayi. Campurkan dengan sedikit air dan madu. Biar pekat. Lumurkan ke wajah dan seluruh badan. Biarkan selama 5-10 minit. Setelah itu, bersihkan wajah dan badan dengan air suam dan selawat ke atas Nabi 3 kali. Amalkan seminggu sekali untuk hasil yang memuaskan.


Selamat mencuba buat diriku...hehehhee

PUDING ROTI & ABC

Puasa hari ke-7


Salam... hari ni aku x masak.. xempat gi pasar...bgn2 je dah lewat...huhuhu....spt biasa..lps hemah diri,aku on notebook & ber "FB"... Hubby?biasa la dia..rutin harian dgn blog nya..ekekekeke....

Hari ni tetiba je aku teringin nk mkn puding roti.hubby pun dah lama dok mintak aku buat..lg pun bahan nnya ringkas je..semuanya dah ada tinggal nk campak2 je ...ekekkeke...

Asalnya plan nk gi sunway sbb ada rakaman melodi raya.. biasalah aku....menemani hubby spjg masa.. sementara aku tak kerja ni...disbb kan kami dah lambat..takut jam satu hal plak..kami tukar plan...berbuka mkn kuih je.lps solat Maghrib gi mkn kat Nailis Sentul.

Ni dia puding roti yg aku buat . seb bek menjadi...resepinya ada sekali aku sertakan...ni pun dah di "modified" oleh aku yg selalu was-was nih...hahahaha....

ok la kan...hehehehehe
setelah dipotong

RESEPI PUDING ROTI FB

Bahan-bahan:-

  • 4-5 Keping roti Gardenia, di sapu planta (both side)~sikit je

  • 450 ml susu segar

  • 3 biji telur

  • 3-4 sudu besar gula halus (kalau nk manis lebihkan sukatan)

  • 2 sudu besar tepung kastard

  • 1-2 titik esen vanilla
Cara-caranya:-

  1. Potong roti (ikut suka) dan susun dlm loyang

  2. Panaskan susu,jgn sampai mendidih.

  3. Pukul telur dan gula sampai kembang dan masukkan susu panas yang telah dipanaskan td perlahan-lahan.

  4. Kemudian masukkan tepung kastard dan kacau hingga sebati

  5. Tuang campuran ke dalam loyang yg berisi susunan roti td perlahan-lahan.Biarkan selama 10 minit supaya roti kembang.

  6. Kemudian bakar pada suhu 180'c selama 30 minit.Setelah masak,sejukkan.
*kalau suka kismis,leh letak kismis dlm adunan td.no hal nyaaa...hehehehe

Kat Nailis,aku mkn Chicken Chop & ABC..yummyyy....lama betul x gi nailis ni...sblm kawen hr tu..byk kali gak ke sana.hehehhe...derang ada wat buffet Ramadhan gak...rasanya dlm RM30 lebih,aku x ingat..tp lbh kurang tu la...

sorang satu ;-)
ana yg puuunyyaaaaa


Choww....wassalammmm.... :-)


@@@

Friday, August 28, 2009

Adidas Action 3 Roadshow Mid Valley

Adidas is going to launch their new deodorant called Action 3 and will be kicking it off with a massive roadshow at Mid Valley Megamall from Sept 2 till Sept 6. It would be a roadshow like no other where they’re giving out lots of prizes to participants in their games. There’s no doubt that fun is aplenty to go around on that day.

But the excitement doesn’t stop there as the bloggers from Project Alpha is going to be at the roadshow!



pic.jpg

Project Alpha is the first Online TV Show unveiling the real faces behind Malaysia’s Top Bloggers. The show will take audience into various sneak peeks of bloggers’ lives, who they are, how they live, what makes them tick and where they derive their inspiration to capture the attention and interests of millions of online readers on a daily basis. The show will also try to uncover their darkest secrets which they keep hidden from their readers.

The first season of Project Alpha will feature Sixthseal, Redmummy, Beautiful Nara, Fourfeetnine, Kennysia, Nicolekiss and Budiey. Set to go live on Nuffnang.com.my and hitz.fm radio station website (www.hitz.fm) daily for 7 weeks, from September 18th, 2009 onwards, it will cover the lives of these top bloggers in depth.

So be sure to catch the Adidas Action 3 Roadshow at Midvalley to catch your Project Alpha Season 1 Bloggers and the games and excitement from Adidas Action 3. Who knows? You might be filmed into an episode of Project Alpha?

Thursday, August 27, 2009

PUDING CARAMEL PIPICOMEL

Salam..hari ni hari ke-6 kita puasa..setiap kali puasa,aku mesti buat puding caramel ni..ala...kdg2..bila terigin nk mkn tu aku wat gak la...xsemestinya time puasa je.Mana aku dpt resepi ni...hmm..dah lama dah..rasanya 2 thn sudah kot...aku tgk kat internet..mula2 x menjadi..semacam je aku tgk kat puding tu..tp rasa dia dah ok..bila byk2 kali buat & adjust situ sini .. alhamdulillahh...menjadi gakk...ekekekke...


So ini dia resepinya..YUMMYYYY...

PUDING CARAMEL

Untuk Caramel

BAHAN:-
  • ~ 5-6 sudu besar gula
  • ~ 2 sudu besar air

> Masukkan gula & air dalam periuk/kuali. Masak dgn api sederhana. Kacau sampai gula tu cair & warna keperangan.Jangan sampai hangus plak...ekekekek..pastu angkat & tuang dlm loyang (bersaiz kecil). Ketepikan.

Utk Puding

BAHAN:-

  • 500ml susu segar @ susu cair (lebih suka guna susu segar sbb susu cair cepat muak)
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur
  • 3 biji telur kuning (amik yg kuning shj)
  • 2-3 titik esen vanilla
  1. Masukkan telur+telur kuning dlm mangkuk,sambil dikacau perlahan-lahan,masukkan gula halus sedikit demi sedikit. Kacau perlahan sehingga sebati. Note : Jgn sampai berbuih.Ketepikan.
  2. Dalam periuk lain, masukkan susu dan esen vanilla.Panaskan setakat suam2 kuku.jgn terlalu panas atau mendidih.
  3. Dengan susu yg masih panas td, masukkan perlahan-lahan ke dalam adunan telur tadi.Kacau perlahan hingga sebati. Kemudian tuangkan ke dlm loyang yg berisi caramel tadi.
  4. Tutup Loyang dengan aluminium foil. Kemudian kukus selama 30 minit.
  5. Bila dah masak,keluarkan dr steamer dan jgn buka aluminium foil.Biarkan selama 5-10 minit.Kemudian baru buka lapisan aluminium.
  6. Bila sejuk,terlangkupkan atas pinggan hidangan.Perlahan-lahan. Kemudian simpan dalam peti ais.

Senang je Puding Caramel ni...setakat ni orang kata sedap laaa...hahahaha....puji diri sendiri...yg penting...PRACTISE MAKE PERFECT... ;-) Pic nnt aku upload lupa lak nk snap td...huhuhuhu..

Sejak jadi housewife ni byk resepi yg aku try...termasuk la resepi2 my mum & mak mertua...ekekeke...siap ada buku utk salin resepi.leh wat koleksi...senanggg....utk rujukan di masa hadapan..

Oklah...nnt aku upload lagi resepi2 yg dah aku try.hehehhee...semangat ni...harap2 bkn hangat2 tahi ayam laaa...

Chowwww...







Tuesday, August 25, 2009

PROJECT ALPHA~UNCOVERING MALAYSIA'S TOP BLOGGERS

Salam....hr ni seharian menemani hubby .. dr preview citer "MURDERER"~kantonis~ hinggalah press conference utk Project Alpha yg melibatkan dia sbg salah seorang dr Malaysia's 7 top bloggers (season 1).


Masa mula2 aky dgr ttg project ni aku blurr jap...malas nk tanya hubby pasal apa..yg aku tahu dia kerap gak la gi meeting ngan org2 kuat dlm project nih.. Aku mula amik tahu bila hubby tunjuk kat aku agreement yg dia signed..pastu ikut dia gi Sunway Lagoon (penaja lokasi).. utk shooting...mmg menarik!


Meh nak citer sikit pasal Project Alpha(PA) nih...yg aku tahu sikit2 la..hehehehe....PA ni sbnrnya adalah 1st online tv show yg mendedahkan lifestyle & influence of Bloggers terhadap masyarakat sekeliling di zaman serba canggih nih...Project ini dilancarkan Jojo Struys(founder of Kyanite Sdn Bhd & Timothy tiah(co Founder of Nuffnang) dan mendapat tajaan dr Adidas selaku penaja Utama,Sunway Resort & Spa, Sunway Pyramid & Sunway Lagoon& Hitz.fm.


Project Alpha yg mengambil masa hanya 3 minit ni akan disiarkan di hitz.fm radio station website (
http://www.hitz.fm/), Youtube.com & Nuffnang.com.my setiap hari selama 7 minggu bermula 18 September 2009. Check it outt...hehehehhe....


Hbs je PC..kitaorg bergegas balik nk berbuka puasa kat umah...xde mood lg nk berbuka puasa kat luar..maybe esok kott...ekekekkeke....menu hari ni..nasi kukus ayam dara goreng berempah..x sempat masak...beli jelah...sekali sekala xpe arrr....




oklah...pic ada tp x larat plak nk letak kat sini lagi...tgklah esok lusa ke...ekekekke.....ni la org kata berblog ikut mood...hahahhahaha....bye then...c ya..





@@@@@@

Monday, August 24, 2009

RAMADHAN TIBA LAGI...

Salamm...lama x jenguk blog ku ini...Buat kwn2...selamat berpuasa...semoga puasa kita tahun ni penuh keberkatan dari tahun2 yg sebelumnya...Buat aku plak...thn ni tahun pertama berpuasa sbg isteri org.. so kehidupan mmg jauh berbeza...org kelate kata "JAUH BEZOOO"... hikhikhik..So far so good.. hehehhehe...


HAri ni masuk hari ke-3 puasa..teringin nk gi berbuka puasa kat masjid Wilayah ( Jalan Duta),seperti thn2 yg lps... almaklumlah...opis dekat ngan ngan masjid..so balik kerja terus singgah..berbuka & berterawikh...Seronok~!!! Tapi tahun ni... aku masih belum sempat menjejakkan kaki ke sana... Insya Allah... sampai lah tu nnt...


SAbtu lps (1st Day puasa),aku jemput Ayah G,Cik Da,Maisarah,abe Idi Sekeluarga, abe Izi & K ija dtg umah berbuka.. Seronok bila berbuka puasa ramai2...Menu hari tu Ikan Siakap Stim PipiComel,Kailan Ikan Masin Arinza,Ayam Goreng Berempah Sensasi Selebriti & telur Dadar SweetJaan..Dessert ~ Puding Karamel Budiey...Sori...pic x sempat snap ..eekekkkeke...Nasib baik ada Ira,adik debabku.. dtg menolong..aku import dr umah Cikda...Maisarah si kenit tu pun dtg awal.... ngekor ira... hihihihihi...dah alang2 dtg menolong tu..aku suruh dia wat kailan ikan masin...hahahhhaaha... org bendera jepun xpe arrr... ;-) Alhamdulillah..segalanya berjalan lancar...Semua kekenyangan mcm anaconda...hihihihi...
^
Smlm (Ahad), aku masak nasi je.. lauk pauk beli kat bazar Ramadhan...yg plg BEST..AiR TEBU arr...lama x minum....asal bulan puasa je mesti teringin nk minum air tebu....PURE...best..best..best...hehehehehe...
^
Hari ni...aku masak..ekekekke...biasalah...seminggu x keje ni...begitu la rutin hidup aku sejak bergelar isteri...seb bek la Hubby x cerewet...mkn je apa yg aku masak...hehehehe...menu hari ni..Ikan Sweet Sour & Masak Lemak Cili Api...cukup lah tu tuk kitaorg berdua ni...xleh byk2...nnt jadi anaconda..susah nk bergerak..hahahahhaa....
Oklah..dah sampai waktu nk siap2 utk berbuka..chow dulu..nnt aku ber'blog' lagi..
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
^
** TIPS bULAN rAMADHAN
Avoid :-
~Fried and fatty foods.
~Foods containing too much sugar.
~Over-eating especially masa sahur.
~Too much tea masa bersahur : Tea makes you pass more urine taking with itvaluable mineral salts that your body would need during the day.
~Smoking cigarettes: If you cannot give up smoking, cut down gradually starting a few weeks
before Ramadhan. Smoking is unhealthy and one should stop completely.
Eat: Complex carbohydrates (Sahur) so that the food lasts longer making you less hungry. i.e Dates,Almonds & Banana.
Drink: As much water or fruit juices as possible between iftar and bedtime so that your body may adjust fluid levels in time.

Thursday, August 06, 2009

G.I. JOE....

Salam....saja je nk update blog..lama x update.huhuhu....selasa lps aku ikut hubby gi tgk preview citer G.I. Joe...mula2 dgr tajuk filem..aku dah mula rasa mesti bosan citer ni...hahahaha....tp betul la kata pepatah..Don't judge a book by its cover...dr awal citer sampai hbs aku dok concentrate citer tu...best gilesss....byk aksi...hehehehe....x silap citer ni release 7 Ogos ni....check it out...

Synopsis:
Paramount Pictures and Hasbro, whose previous collaboration was the worldwide blockbuster “TRANSFORMERS,” join forces with Spyglass Entertainment for another extraordinary action-adventure, “G.I. Joe: The Rise of Cobra.” From the Egyptian desert to deep below the polar ice caps, the elite G.I. JOE team uses the latest in next-generation spy and military equipment to fight the corrupt arms dealer Destro and the growing threat of the mysterious Cobra organization to prevent them from plunging the world into chaos. “G.I. Joe: The Rise of Cobra” is directed by Stephen Sommers (“The Mummy,” “The Mummy Returns”).

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin