Search this blog

Tuesday, August 24, 2010

RAMADHAN: AKU DAN TELUR BISTIK

Lama betul aku tak berblog... huhuhu...tarak mood.. tarak masa...tarak idea...hahahha....alasannn orang malas gitu lahhh.... hari ni aku balik awal...pukul 4.45 dah blah....maklumlah bos kecik xde..hehehe...kira oklah tu sebab waktu balik 4.30... untuk bulan pose jelah .. hari biasa toksah cakap lah...lps maghrib baru balik...cian hubby... bila sempat aku masak lah.... tu pun yang simple-simple aje...nasib baik hubby tak cerewet...makan je apa yang aku masak...Love u B... ;-) wah..tetibaaaaa...tetibe aku teringin nak

Hari ni aku tetiba aje teringin nak makan telur bistik....habis aku godek buku2 resepi lama aku sebab aku rasa aku ade simpan.. nasi baik jumpa.. senang aje... bahan-bahan pun memang dah ada dalam peti ais...tinggal nak buat aje...

ni resepinya...



Bahan-bahan:


Bahan untuk telur-
  • 3 biji telur
  • 3 sudu makan daging kisar (Ramly/Azmy)
  • Garam secukup rasa
  • Minyak masak untuk goreng telur
Bahan untuk Sos-
  • 2 ulas bawang merah, dicincang
  • 2 ulas bawang putih, dicincang
  • 1 cm halia. dimayang
  • 1 batang lada merah, dihiris halus
  • ½ cawan sos cili
  • ½ cawan sos tomato
  • ¼ cawan sos tiram
  • 1 kiub ayam
  • 2 batang jagung muda, dipotong serong
  • Sedikit bunga kobis, potong kecil
  • Sedikit lobak merah, potong nipis
  • 1 biji tomato, dibelah 8
  • 1 sudu makan tepung jagung, bancuh dengan sedikit air
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis
  • Sedikit daun sup dan daun bawang, dihiris
Cara :-
  • Masukkan telur, daging cincang dan garam dalam mangkuk. Pukul hingga mesra.
  • Panaskan minyak, goreng bancuhan telur seperti masak telur dadar. Angkat dan ketepikan
Untuk sos:
  • Panaskan minyak. Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan lada merah sehingga naik bau. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan kiub ayam. Kacau sehingga mesra.
  • Masukkan jagung muda, bunga kobis dan lobak merah. Kacau hingga mesra
  • Masukkan sedikit air. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  • Masukkan tomato, kacau sosnya sehingga sayur-sayuran masak.
  • Tuang sos diatas telur yang telah didadar tadi. Tabur dengan daun sup/ daun bawang.

*SAYUR : leh tukar ngan sayur campur gak...


*ni pic telur yang aku masak petang tadi..untuk disimpan wat sahur lak... hehehehe

No comments:

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin