Search this blog

Saturday, August 29, 2009

PUDING ROTI & ABC

Puasa hari ke-7


Salam... hari ni aku x masak.. xempat gi pasar...bgn2 je dah lewat...huhuhu....spt biasa..lps hemah diri,aku on notebook & ber "FB"... Hubby?biasa la dia..rutin harian dgn blog nya..ekekekeke....

Hari ni tetiba je aku teringin nk mkn puding roti.hubby pun dah lama dok mintak aku buat..lg pun bahan nnya ringkas je..semuanya dah ada tinggal nk campak2 je ...ekekkeke...

Asalnya plan nk gi sunway sbb ada rakaman melodi raya.. biasalah aku....menemani hubby spjg masa.. sementara aku tak kerja ni...disbb kan kami dah lambat..takut jam satu hal plak..kami tukar plan...berbuka mkn kuih je.lps solat Maghrib gi mkn kat Nailis Sentul.

Ni dia puding roti yg aku buat . seb bek menjadi...resepinya ada sekali aku sertakan...ni pun dah di "modified" oleh aku yg selalu was-was nih...hahahaha....

ok la kan...hehehehehe
setelah dipotong

RESEPI PUDING ROTI FB

Bahan-bahan:-

  • 4-5 Keping roti Gardenia, di sapu planta (both side)~sikit je

  • 450 ml susu segar

  • 3 biji telur

  • 3-4 sudu besar gula halus (kalau nk manis lebihkan sukatan)

  • 2 sudu besar tepung kastard

  • 1-2 titik esen vanilla
Cara-caranya:-

  1. Potong roti (ikut suka) dan susun dlm loyang

  2. Panaskan susu,jgn sampai mendidih.

  3. Pukul telur dan gula sampai kembang dan masukkan susu panas yang telah dipanaskan td perlahan-lahan.

  4. Kemudian masukkan tepung kastard dan kacau hingga sebati

  5. Tuang campuran ke dalam loyang yg berisi susunan roti td perlahan-lahan.Biarkan selama 10 minit supaya roti kembang.

  6. Kemudian bakar pada suhu 180'c selama 30 minit.Setelah masak,sejukkan.
*kalau suka kismis,leh letak kismis dlm adunan td.no hal nyaaa...hehehehe

Kat Nailis,aku mkn Chicken Chop & ABC..yummyyy....lama betul x gi nailis ni...sblm kawen hr tu..byk kali gak ke sana.hehehhe...derang ada wat buffet Ramadhan gak...rasanya dlm RM30 lebih,aku x ingat..tp lbh kurang tu la...

sorang satu ;-)
ana yg puuunyyaaaaa


Choww....wassalammmm.... :-)


@@@

1 comment:

Unknown said...

nmpak cm best jer..puding roti nie...nk try gak ler...hihih

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin