Search this blog

Monday, August 24, 2009

RAMADHAN TIBA LAGI...

Salamm...lama x jenguk blog ku ini...Buat kwn2...selamat berpuasa...semoga puasa kita tahun ni penuh keberkatan dari tahun2 yg sebelumnya...Buat aku plak...thn ni tahun pertama berpuasa sbg isteri org.. so kehidupan mmg jauh berbeza...org kelate kata "JAUH BEZOOO"... hikhikhik..So far so good.. hehehhehe...


HAri ni masuk hari ke-3 puasa..teringin nk gi berbuka puasa kat masjid Wilayah ( Jalan Duta),seperti thn2 yg lps... almaklumlah...opis dekat ngan ngan masjid..so balik kerja terus singgah..berbuka & berterawikh...Seronok~!!! Tapi tahun ni... aku masih belum sempat menjejakkan kaki ke sana... Insya Allah... sampai lah tu nnt...


SAbtu lps (1st Day puasa),aku jemput Ayah G,Cik Da,Maisarah,abe Idi Sekeluarga, abe Izi & K ija dtg umah berbuka.. Seronok bila berbuka puasa ramai2...Menu hari tu Ikan Siakap Stim PipiComel,Kailan Ikan Masin Arinza,Ayam Goreng Berempah Sensasi Selebriti & telur Dadar SweetJaan..Dessert ~ Puding Karamel Budiey...Sori...pic x sempat snap ..eekekkkeke...Nasib baik ada Ira,adik debabku.. dtg menolong..aku import dr umah Cikda...Maisarah si kenit tu pun dtg awal.... ngekor ira... hihihihihi...dah alang2 dtg menolong tu..aku suruh dia wat kailan ikan masin...hahahhhaaha... org bendera jepun xpe arrr... ;-) Alhamdulillah..segalanya berjalan lancar...Semua kekenyangan mcm anaconda...hihihihi...
^
Smlm (Ahad), aku masak nasi je.. lauk pauk beli kat bazar Ramadhan...yg plg BEST..AiR TEBU arr...lama x minum....asal bulan puasa je mesti teringin nk minum air tebu....PURE...best..best..best...hehehehehe...
^
Hari ni...aku masak..ekekekke...biasalah...seminggu x keje ni...begitu la rutin hidup aku sejak bergelar isteri...seb bek la Hubby x cerewet...mkn je apa yg aku masak...hehehehe...menu hari ni..Ikan Sweet Sour & Masak Lemak Cili Api...cukup lah tu tuk kitaorg berdua ni...xleh byk2...nnt jadi anaconda..susah nk bergerak..hahahahhaa....
Oklah..dah sampai waktu nk siap2 utk berbuka..chow dulu..nnt aku ber'blog' lagi..
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
^
** TIPS bULAN rAMADHAN
Avoid :-
~Fried and fatty foods.
~Foods containing too much sugar.
~Over-eating especially masa sahur.
~Too much tea masa bersahur : Tea makes you pass more urine taking with itvaluable mineral salts that your body would need during the day.
~Smoking cigarettes: If you cannot give up smoking, cut down gradually starting a few weeks
before Ramadhan. Smoking is unhealthy and one should stop completely.
Eat: Complex carbohydrates (Sahur) so that the food lasts longer making you less hungry. i.e Dates,Almonds & Banana.
Drink: As much water or fruit juices as possible between iftar and bedtime so that your body may adjust fluid levels in time.

No comments:

linkwithin

Blog Widget by LinkWithin